Thursday, April 19, 2007

أول بوست ..


بسم الله
أول بوست أكتبه المفترض أتكلم واحكي عن ليه عملت بلوج وليه الاسم دا و وطريقة الكتابة
ليه المفروض اكتب مقدمة أقول فيها كل دا ؟؟
طيب وليه مكتبش مقدمة!!
فكرة البلوج عندي من فتره كبيرة جداً إنما أول محاولة جادة كانت قبل رمضان الماضي والبلوج الحالي الثالث أرجو انه لا يصادف نفس المشاكل اللي صادفها اخوته السابقين
وبعد أسماء عددها أكبر من سكان منطقة شعبية ولكن عند التنفيذ لقيت نفسي بعمل شئ تاني خالص

أعتقد أن البلوج هيحمل رأي بحرية أكبر ويعبر عني يعني انزل عليه مواقف ولقطات بقف عندها وأفكر فيها و خواطر وأفكار و آراء في حاجات بتحصل وموقفي منها وممكن بعض الكتابات والأشعار بس علي استحياء لأني حتى مش بخلي اقرب الناس ليا يطلع عليها أو يعرف أنى بكتب فلما انزل حاجة يبقى سبق جامد جداً لأي حد يدخل علي البلوج
ومن حين لأخر انزل اخر مغامراتي في عالم التصوير
وبما أني صحفي يبقي طبعاً أول بأول لما ينتشر ليا هنزلها هنا أو أجيب لينك ليها

الجميل أن في ناس هتعرف شخصيتي بمنتهى الصراحة وهسيب التدوينات تتكلم مع الوقت

31 comments:

Dina Samaha said...

اخيييييييييرا..كفارة يا عم

مبروك يافندم على البلوج
وبداية موفقة ان شاء الله

ورينا بقى مغامراتك فى عالم الصحافة والتصوير والكتابة والتدوين ;)

مسـتنـية الفـرج said...

انا سعيده انى اول واحده هتستفتح لك البلوج؛ وانا دخله برجلي اليمين اهو ونقول الووو
قصدي بسم الله الرحمن الرحيم
(معلش برامج الاتصال لحست عقلي)
المهم انى متاكدة ان البلوج هتكون مميزة
بدءً من الأسم المعبر أوي :)
وانتظار البوستات الهجوميه

Dina Samaha said...

اخيييييييييييرا
كفارة يا اخى

الف مبروك يا فندم على البلوج..
وبداية موفقة ان شاء الله

وريينا بقى مغامراتك فى عالم الصحافة التصوير..واسهاماتك فى الكتابة والتدوين

وان شاء الله يكون فى ميزان حسناتك
بالتوفيق ;)

Anonymous said...

الف الف مبرووووووك يااخ محمد على المدونة

:)

ربنا يبارك لك فيها

:)

Anonymous said...

الف مبروك يا حبيبي

خواطرك وافكار ان شاء الله هتكون على المستوى اللي احنا عارفينه

المهم بطل الاخطاء الاملائية

علشان نعرف نقرى

فلسطينية الهوى said...

أخيرا


لالالالا

دي معجزة :)


منتظرين المدونة


وأهم حاجة الأشعار

خطــاب said...

مبرووووووووك المدونة الجميلة

خطوة لعلها تاخرت قليلا

منتظرين شغل جامد بقى :)

mohamed said...

حبيبة..أنا سعيد انك من اول الناس اللي علقت علي البلوج
اما البوستس الهجومية لسه جيا في السكة
بس هقول حبيبة اللي قالت

---------------
---------------

دينا .. عارف تعبتك معايا كتير طبعاً لولا مساعدتك مكنش البلوج دا طلع للنور

الله يبارك فيكي يا فندم :D


---------------
---------------

كاسبر ..الله يبارك فيك بشمهندس

أنا عيد جداً بمرورك علي البلوج


---------------
---------------

عباس.. الله يبارك فيك
كان نفسي اشوفك بتكتب تعليقك باليوزر بتاعك


--------------
--------------

اّيه ..شكراً ليكي
اما عن الشعر فا انا قلت هبقي انزل حاجات منه علي استحياء


---------------
---------------

خطاب..الله يبارك فيك
ادعي بس ربنا ييسر الحال ويكون جامد زي شغلك كدا

المـ(همس)ـشاعر said...

مااااابروووك

ايه دا .. دا أنجاز جديد فى عالم المدونات

مستنين و متابعبن .. عايزه القصه الى عن البنت الى اسمها رباب باين

لو سمحت يعنى

و صور المؤتمر لو ما فيهاش غلاسة

و البقية تأتى

مش المدونه دى معموله علشان طلبات الجماهير برضو .. الى انت مش معاهم

فى انتظار بقية الابداع

Rehab Saber said...

مبروك

اهلا بيك فى عالك التدوين

ربنا يعينك

وفى انتظار التدوينات الجامدة

Anonymous said...

مبروك على البلوج الجديده

ويارب متحصلش اخواتها

ان شاء الله تكون فى ميزان حسناة حضرتك

Anonymous said...

الف مبروووووووووووووك يا محمد بيك

انا كنت داخل بسرعة علشان اخطف اول تعليق انما لقيت 10 افاضل سبقونى

يللا دوما كده بىجى متاخر

على اى حال ألف ألف مبروك وان شاء الله يكون لك من ورا هذه المدونة الكثير من الحسنات وتفدينا بما ستكتبه

وانا كمان مثل من سبقنى انتظر ما سيككتب ولا سيما الاشعااار

الف مبرووووووك

Anonymous said...

أوبس!
أنا كمان فاكرة نفسي أول واحدة دخلت على المدونة,

عموماً ألف مبروك , ربنا يجعلها في ميزان حسناتك,

عقلية و فكر متميز , يستحق أن يوجد له شيء خاص يعبر به عن نفسه,

بالتوفيق إن شاء الله.

Anonymous said...

دينا said...
ميروك البلوج يا محمد
يمكن لما تبداء تتكلم الغموض دا يروح من حوليك
مستنية البوستات

Anonymous said...

bunny bunny
الف مبروك يا محمد
انا مبسوطة كتيرررررر اوى علشان البلوج ده هيدينى فورصة ارخم عليك
واتعارض ديماً مع ارائك
انا فى انتظار انى ارخم عليك

mohamed said...

همس.. أهلاً باقدم الناس في عالم المدونات

ان شاء الله الحاجات دي هتيجي بعدين

اما عن الصور فهي مش عندي هتلاقيها عند الناس اللي انتي معاهم

طلبات الجماهير ..مممم مين قالك ان هدفي هو تحقيق احلامك :D

هيسعدني انك تتابعي وربنا ييسرلي الحال

----------------
----------------


.. الله يبارك فيكي Arabian GiRl
المهم مكنش عالة علي عالم الدوين


----------------
----------------

أرجوانا..جزاك الله خيراً
إن شاء الله مش هتحصل اخوتها والحمد لله تجاوزت المشكلة دي



----------------
----------------

أحمد الجعلي .. منور يا طبيب

متعرفش انا سعيد اد ايه بمرورك عليا في البلوج رغم ضيق وقتك ومشغولياتك الكتير وانك كنت من أول المعلقين

بس مش عارف كله ماسك في حكاية الأشعار دي ليه انت شفت حبة منها ومش ناقصة فضايح

(حبة بيع هدوم بقي+ تليمع )مش كدا برضه يا طبيب



-----------------
-----------------

..متشكر جداً Anonymous
علي الكلمتين الجامدين دول رغم اني معرفتش انت مين

علي العموم البلوج مفتوح لاي ضيف ومعلق


---------------
---------------

دينا.. شكراً علي المرور والتعليق

----------------
----------------

مايا .. أهلاً بيكي بوالرخامة وبالغلاسة
بمعني تاني أهلاً بالصداع

محمد said...

السلام عليكم

أخي الكريم

ألف مبروك المدونة .. وبإذن الله تكون في ميزان حسناتك

ربنا يعينك ويكرمك وييسر لك أمورك ويحلل عقدة من لسانك يفقهوا قولك

فعلا سعدت بها جدا ربنا يكرمك أخي محمد

Maha said...

بسم الله

السلام عليكم

مبارك :)

وجعلها الله في ميزان حسناتك

Amr said...

إيه يا عم الإرهاب التعليقي ده
ما شاء الله
ربنا يوفقك

Maha said...

تعليقا على جملة :

مش مهم مع مين ..المهم أنا مين..

فيها فلسفة حياتيه هامة .. فمن الممكن أن تجد شخص متميز (سواء كان تميزه إيجابيا أو سلبيا) ضمن مجموعة متقاربة في الحال ..

فمثلا الرسل عليهم السلام كانوا مؤمنين في مجتمع كافر ..

وقد تجد عائلة صالحة وبينها فرد غير صالح .. كقصة الغلام الذي كان أبواه مؤمنين فقتله الخضر .. وكذلك الفتيان الذان كان أبوهما صالحا وكانا في قرية أهلها ذوو أخلاق سيئة ..

وفي الوقت ذاته يجب أن يجد الإنسان المجتمع / الصحبة .. التي تناسب شخصيته وميوله .. كما قال تعالي :
{واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشي يريدون وجهه }
والأمثلة كثيرة سواء من آيات القرآن أو سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم والقصص الواقعية .. فالصحبة أمر هام لذا قيل من ضمن ما قيل في معرفة الإنسان :
" قل لي من تصاحب أقل لك من أنت "

أخيرا رجاء أن تزيل خيار ال Word Verification لأنه يخنق :D

mohamed said...

وضـّاح..جزاك الله خيراً علي المرور وعلي كلماتك


----------------
----------------

..جزاك الله خيراًMaha

التعليق الثاني يحتاج رد مطول وربما بوست خاص لمعني الجمله ودلالتها لدي


..زقزوق منور يا متمردAmr Fahmy

كنت اتمني تكون معايا انهارده

Anonymous said...

مبروك يا حبى على المدونة ..


محمد من كش ملك

Anonymous said...



مبرووك ع المدونه و نشاء الله تبقي مدونه كبيره

kab


Anonymous said...

بداية موفقة
ان شاء الله يبقى في ميزان حسنات حضرتك
ومنتظرين المزيد
Dosha

Dr cool بادّن في مالطا said...

السلام عليكم

ألف مبروك يا محمد ، ربنا يوفقك في البلوج الجديد

و ربنا يجعله إن شاء الله في ميزان حسناتك .

و إن شاء الله يكون بلوج متميز

Anonymous said...

بداية موافقة ماشاء الله
:)

كنت قت هعلق على التاني بس و امشى
بس ماعرفتش ماعلقش على الاولاني
:)

ربنا يجعله في ميزان حسناتك اخي الكريم و يبارك لحضرنك في وقتك و كتابتك فيه
:)

mohamed said...

مجاهدة..اهلاً بيكي

البلوج شرف بتعليقك هنا كمان

جزاك الله خيراً

Marwa said...

ياباشا عالم التدوين نوووووووووووووووووووووووووووووور
بس كنت تقول مش مرة واحده كده وعلى العموم شكل البلوج جامد وربنا يستر واقلك تدوبه في عرق العافيه فاكر
معلش انا عارفه انها جايه متاخرة بس انت عارف البزنس مش مخليلي وقت خالص ده انا حته لسه راجعه من سويسرا واول حاجه عملتها دخلت على البلوج بتاعك

mohamed said...

عالم التدوين منور بيكي يا مروه
انتي من اول الناس اللي كنت عايز اديها لينك البلوج بس اجيبك منين انا يعني

المهم انا سعيد انك جيتي وعقتي علي اول بوست ليا

لاني كنت حاسس ان البلوج ناقصه حاجة من غير تعليق مروه

Marwa said...

ميرسي يامحمد ده بس من ذوقك وانت والله من الناس اللي بستنى تعلقيهم واسال دينا
ماتنساش وانت بتسالها تاخد منها الميل بتاعي
:D

mohamed said...

خلاص يا مروه هبقي اخد ميلك

ومستني تكتبي بوست جديد :)