Sunday, April 20, 2008

بعد عام ..


عيد ميلاد مين عيد ميلاد مين ؟؟؟!!..
وايه اللي عدى عليه سنة ..

Just human هي

يعني كل عام وهي وأنتم بخير .. وأعادة الله عليكم بالخير واليمن والبركات ودوام الصحة والأفراح والمسرات ..

أنا فاكر من السنة دي وانا قاعد بعمل المدونة ودينا معايا علي المسنجر تقريباً بتساعدني عشان اعرف أعمل المدونة .. بصراحة تعبت معايا جداً ..

اتعرفت علي ناس كويسة ونشأة علاقات إلكترونية .. والناس دي اختفت وأنشغلت مع الوقت .. وبعضهم بيظهر من وقت للتاني ..

وشوفت ناس من محترفي لبس الأقنعة والأدعاء والمدونين واخدين فيهم ملقب ..

بس الأهم عندي الناس اللي اتعرفت عليهم وقالبتهم علي أرض الوقاع ..

وخصوصاً اللي قالبتهم في اليوم الدموي اللي كان من أعداد نوران ..

كنت بكتب وأكتر كنت بسكت وأكتفي بالشغبطة في الاندكس بتاعي ..

أو اكتب ومنزلش اللي بكتبة ..

وكان في حاجات ببقي عايز اقولها واكتبه مش مبقدرش كنت بستغرب لما ألاقي بعدها بيوم أو يومين عمرو كاتبها ومعبر عنها باسلوب اكتر من ما كنت أتخيل ..

الظريف إني غالباً كنت بكتب وكل واحد بيفهم معني مختلف غير اللي كنت أقصدة ..

بس كنت بقول لنفسي عادي كلمات واحدة وأختلفت عليها المعاني ..

بس كان اكتر 3 بيفهموا اللي اقصدة وكنت بستني تعليقاتهم هما
الجعلي وهدى ومها .. والباقين مش بيعلقوا أو نادر جداً اما يكتبوا كومنت عندي ..

وفي ناس كنت بتابعها بس من غير ما اعلق عندها

لو خدتوا بالكم من الصورة اللي حطتها هتلاقوا في هدايا في الصورة ..
يعني أكيد الهدايا دي مش هتيجي لواحدها

Just human فكل واحد وهو دا خل يحط الهدية بتاعة
يقولي إيه اكتبر بوست عجبه أو شايفه أحسن حاجة كتبتها ..

علي أعتبار يعني أن في معمرين في متابعه المدونة .. معلش يعني الواحد لازم ياخد قلم في نفسه ويفتكر إن في حد عنده قدرة وتحمل وصبر ومثابرة و يتابع البلوج من ساعة ما بدات لحد دلوقتي ..

ودا فعلاً شخص هشهدله بأنه بطل زي أبطال الأغريق اصحاب البطولات الوهمية والأسطورية ..

كفاية كدا ومنظر كل واحد يقولي ايه احسن بوست قراه هنا ..

وكل بوست وأنتم طيبين :)



30 comments:

Amr said...

سنة حلوة يا جميل

آخر تدوينة عن المرأة هي أكتر واحدة عجباني
أوجزت فأنجزت

§a§a said...

كل سنه وانت طيب يا باشا وعقابل مليون سنه

انا مفيش بوست معين اختارة

لان صراحه بيعجبنى فى موضوعاتك انها مختصرة وصغيرها وبتصيب الهدف

تحياتى

Maha said...

بسم الله

السلام عليكم ورحمة الله

كل عام والمدونة في ميزان حسناتك إن شاء الله :)

التدوين من الإتجاهات الرائعة وخاصة كنشاط إلكتروني

أكثر تدوينة أثارت إعجابي كانت التدوينة المتميزة جدا معروضات هي و مجموعة تدوينات بتكون تحت بند أو مواصفات معينة من مدونة حضرتك ملقيتهاش في باقي المدونات

التدوينات اللى على غرار

أقنعة ولكن

خدلك سكة

عندما يكون الهدم حلا

وهم على سبيل المثال لا الحصر

بتكون مختصرة وفيها إبداع في الوصف .. التحليل .. والتفكير

:)

المجاهدة said...

كل سنة و المدونة طيبة و بخير
:):)

Dina Samaha said...

كل سنة وانت طيب ومدونتك طيبة يا محمد :)

بالنسبة لافضل بوست ..هو فيه حاجات كتير عجبانى

بس هحاول اقول اكترحاجة
اكتر بوست طبعا لمسنى جدا بوست ( بجد فرحة ماتتوصفش) وطبعا عارف ليه :D

ومن البوستات اللى عجبنى معناها اوى وعمقها
معروضات و هوية بلا صاحي ومعنى اخر

اما بقى البوست اللى اندهشت بيه جدا وبعد كده ابتسمت لانه كا فيه اهداء رقيق
كان تقريبا تانى بوست انت كتبته
زى اللبن

عامة يا محمد المدونه بيشهدلها ناس كتير جدا وهى فعلا تستحق

وبالتوفيق دايما

NeRmeeN said...

كل سنة وانت طيب و بلوجك بألف صحة وسلامة :ي

عجبتنى اوى الحتة بتاعة ان انت اكتشفت ان فى ناس بتكون لابسة ماسكات دى :ي فعلا دى حقيقة ..الواحد بيكون فاكرهم حاجة وفى الاخر يطلعوا حاجة تانية خالص

ميرسى لمرورك عندى ...تحياتى

عصفور المدينة said...

كل عام وأنت بخير

None said...

كل سنه والبلوج بخير
وكويس
وبينزل بوستات وبيتملى تعليقات ويزيد زيارات

والله يبنى انا بقرا الجدبد عندك من على الريدير غالبا بنسى انا قريت ايه

بس الملفت انك بتكتب مختصر وكلام يحتمل اكثر من معنى


على العموم

اللى عجبنى

بعد

بتاع فى اخره ليس هذا ما يحدث دائما

وسلام

only spot said...

سلام عليكم
كل سنه وانت محقق دايما الى تتمناه وكل سنه ومدونتك منوره ببوستاتك دايما وبجد انا سعيد جدا بدخول بلوجك وقرايتى لبوستاتك طبعا هو انا مش محظوظه عشان مش حالفنى الحظ بمعرفة بلوجك بس الى اثر فيا فعلا من ساعة معرفة البلوج هو مبنتعلمش بجد عاجبنى اوى وان شاء الله اقرى القديم وابقى متابعه كويسه
رغايه انا معلش يلى فى انتظار الجاى وان شاء الله يبقى احسن
خالص تحياتى

قلمي الحر said...

في أمل الحق التورتة واقول كل سنة وأنت بخير
كل عام وأنت أحسن وأسعد وتحقق اللى تتمناه يامحمد..وربنا يكرمك دايما وتفضل تكتب لنا لغاية لما مش نزهق منك
كان نفسي اختار بوست بعينه واقولك أنه الأحلى بس بجد كلهم حلوين وأنا بحب كل التدوينات سواء اختلفت او اتفقت
على فكرة ، تعرف أن فكرة مرور سنة ، فكرتني أننا أصدقاء بقالنا سنة من يوم ما اتقابلنا في مؤتمر القاهرة السنة اللى فاتت ، كده بقالنا سنة وشهر أصدقاء ، ويارب نفضل دايما أصدقاء وأخوات
اوووووووف..ده عشان أنا قلت اطفى الشمعة

Anonymous said...

أوعوا تكونوا خلصتوا التورتة :)
أنا صحيح بقالى كتير مش بعلق عندك رغم إنى تقريبا قريت كل البوستات بس المرة ده بقى لازم أعلق علشان فى تورتة:)

كل سنة وأنت وهى طيبين، وعقبال 100 سنة

أحلى بوست: لنبدأ رحلة الصعود
وأول بوست قريته بتاع (قد لا تعرف عنى) وكنت بتقول خمس حاجات محدش يعرفهم عنك، وطلعت أعرف واحدة منهم، وده كان أول بوست أقراه فى المدونة

saiaf said...

كل سنة و انت و المدونة كويسين

طبعا انا من اول الناس اللى بفهم مدوناتك :)

اكتر موضوع عجبنى

خدلك سكة

Famy Qandil said...

كل عام والمدونة بخير وطيبة إن شاء الله :)
:))

ماشاء الله شهر ابريل دا مليان بالاعياد الميلاد
:D

انا بامانة مش متابعة مدونتك من زمان بس على ما اتذكر ان بوست
شئ من نورتدام كان عاجبنى اووى ومازال

:))
بالتوفيق
يارب على طووول

mohamed said...

عمرو:
أنتي أحلي يا جميل
:) متفقين يا برنس




صاصا:
وانت طيب يا باشا
ربنا يكرمك

mohamed said...

مها:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يعزك :)
شكراً ليكي علي رايك دا

انا جيت اقول للناس تقول رايها قولت لنفسي يعني هما اصلاً كلهم ادي ايه عشان الناس تخترا حبة قليلين يعني

ربنا يكرمك :)




مجاهدة:
وانتي طيبة وبخير

التدوينة دي جمعت ناس بقالها كتير مختفيه

mohamed said...

دينا:

وأنتي طيبة يا دينا :)
طبعاً انتي ليكي الفضل في ان المدونة دي تطلع للنور بعد اما تعبتك معايا كتير

عارفه انتي بقى البوست دا كل اما اقراه احس اني مش ادتكم حقكم او معبرش عن حاجة من اللي عايز اقولها .. وخصوصاً الأيام دي

اما بوست زي اللبن فا انتي عارفة انه شئ قليل جداً :)

مرسي للكمنت دا يا دينا

mohamed said...

نرمين :
وانتي طيبة يا نرمين وبالصحة والسلامة ويارب نشوفك ابوكاتوا كدا كبير :)



عصفور المدينة :
وانت بخير وفي أتم صحة :)





فنان:
وانت طيب يا مصطفي
سيبك انت .. المهم متقعلش الكاب :D

mohamed said...

شيماء :
وعليكم السلام:)

وانتي طيبة يا شيماء .. دا انتي شرفتي البلوج يا فندم :)



علا:
التورتة دي انتم اللي تجبوها
وانتي طيبة يا علا




شيماء :
يا ستي تخلص ازاي .. هاتوها انتم بس :)

وانتي طيبة لا شيماء
.. فعلاً طلعتي تعرفي .. ما انا كنت بقول ممكن يعنيي ممكن ناس تطلع عارفة وناس متعرفش ..
علي فكرة انا دينا اللي غششتني ساعتها الحاجات اللي الناس متعرفهاش عني


سيف :
وانت طيب يا سيف
طبعاً انت بتفهم كل حاجة ولواحدك .. متفتكرش اني شكت في دا يوم ما




نازك :
وانتي ومدونتك بخير :)
اها فعلاً كله اعايد ميلاد
كل سنة وكل الناس طيبة
والظريف انهم من اغلي الناس عندي اللي عيد ميلادهم في شهر ابريل
والمدونة كملت عليهم كمان :)

سوووكا said...

انا بحب معنى آخر اوي
كل سنة ومدونتك طيبة
كل سنة وال dsl شغال كويس
كل سنه والسرعة معقولة
يخليلك مدونتك تطلع فيها العقد والكلاكيع علينا دايما ؛ وانت بالصحة والسلامة
:d
(F)

لسه بعقلى said...

كل سنة وهى طيبة

فى ناس عندى ما بتفتكرش تقول كل سنة وانتى طيبة ...عيب اصلهم يقولوا كده

حاجة تجنن
اكبر هدية ليها انه تروح تشوف مدونتى وتضحك عليا شوية ..
لانى فعلا هم يضحك

واصطنعتك لنفسي said...

Feliz cumpleaños :)

بما إني لسه زائرة
جديدة جداً علي مدونتك وبالتالي صعب أحدد أكثر بوست عجبني .. فهديتي إني أقولك كل سنة وانت طيب .. بس بالإسباني

:)
إيمان

break said...

مبرووووووووووووووووك
او كل سنة وانت طيب
مش عارفة
احنا هنحصلك الشهر الجاى ان شاء الله

break said...

ااااااااه
احلى بوست
بعد

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب يا محمد و المدونه طيبه و كل البوستات حلوه اوى بس اللى عجبونى بتاع عندما يكون الهدم حلا و معروضات و شيئ من نوتردام و كل البوستات حلوه اوى و ربنا يكرمك يا محمد و يوفقك و تحقق كل اللى انت عايزه

جيفارا المصري said...

كل سنةو انت طيب يا جميل
و بالتوفيق في عالم التدوين ان شاء الله

Zika said...

كل سنه ومدونتك طيبه وعقبال كده ما تعجز في التدوين
:)

مقاومة said...

كل سنة وانت طييييييييييب يا محمد وعقبال مليون سنة تدوين

ومضات .. أحمد الجعلى said...

يااه مر عام بحاله

وانت مدوخنا بألغازك اللى بتكتبها وبتسميها كتابات
(-:

انا بأقترح عليك تعمل حلقات زى كرتون المفتش كونان وتعمل جايزة للى يقدر يعرف إنت كان قصدك ايه من اللى كتبته
(-:

بجد احنا اللى كل عام واحنا بخير وصمودنا حتى هذه اللحظة أمام هذه الألغاز دون انهيار هو حدث يسنحق الاحتفال فعلا.

وبتقول المفروض كنا نجيب هدية، عن نفسى بصراحة احترت جدا وما عرفتش أنقى هدية من موضوعاتك علشان أقول ده أحسن حاجة.

وبعدين احنا اللى مفروض ناخد هدية منك على خلايا مخنا اللى بتتحرق من التفكير للوصول للمعنى الغائب وراء الألفاظ والكتابات والسطور اللى على رغم قلتها بيكون وراها معانى وكلام كبيييييير

على أى حال احنا منتظرين جايزتنا وهى موضوع جديد نحرق فيه شوية من أعصابانا وخلايا التفكير

(-:

دمت بخير يا محمد ويارب دوما سعيد وللأمام لأنك فعلا مجرد إنسان

Unknown said...

كل سنه و انت طيب و عقبال 100 سنه تدوين

تحياتي

Selfmeaning said...

انا اسفة جدا انها جت متاخرة

بس فعلا بوجى بتاعك كله بيعجبنى

مفيش بوست معين

يمكن عشان ممكن تكون بتوصف حاجات ممكن

افكر فيها

بس بحب وصفك لانك بتعرف تنتقى الكلمات

اللى بتعبر بيها

و متزعلش منى على التاخير