Saturday, May 31, 2008

كان الزمان ...وكان




صديق متوقعتش أني أقابله تاني رغم أن كل شئ ممكن

معرفتنا ببعض استمرت لمدة 7 سنين في الفترة اللي كنا بندرب فيها مع بعض في النادي وحتى بعدها ..

عرفت منه أنه أجوز .. وبصراحة مفجأة ليا لما عرفت هو أجوز مين .. بنت رقيقة جداً كنت أنا اللي عرفتهم علي بعض
فعرضت عليه اعزمهم علي الغدا في النادي ووافق .. بقالي بالضبط سنتين إلا شهر مرحتش النادي من أخر مره كنت هناك ..

رحنا النادي طبعاً كل حاجة شكلها اتغير من أيام مكنا لسه في اعداد أو حتي ثانوي بنقعد علي الازحة نصتاد السمك ونرمية تاني في الميا .. وهي كانت تيجي تتفرج وساعات تساهم في العك اللي بنعكه .. أو نجيب ازايز الحاجة الساقعة الفاضية ونرميها في الميا ونتفرج عليها وهي بتبقلل ..
ولما كنا بننزل نشد بالمراكب في عز البرد والميا بتغرقنا ..

هي أول ما وصلت عرفتني علي طول وانا كنت مبسوط أني شفتها تاني .. أخر مره كنت شفتها فيها وأنا في المستشفي جت زارتني وبعدها كلمتني كام مرة واختفت بعدها ..

طبعاً البهوات اتجوزا من ورايا ..يلا المهم أنهم مبسوطين مع بعض وربنا فتحها عليه ..

وحكولي عن حياتهم وازاي الموضوع جي ازاي من غير تعقيد وانا حكتلهم عن حياتي والجديد في حياتي اللي مفيهوش أي جديد ..
وهي قالتلي أني اتغيرت كتير مش في الشكل بس بتقولي روحك اتغيرت مبقتش مرحة وخفيفة زي زمان ..

وفي الأخر كانوا عايزين ازورهم في البيت بس اتفقنا أنها تكون في وقت تاني

والجميل اني لما قالباهم كانوا فراحنين أتهم شافوني بجد مش مجرد مجاملة أو كان لقاء بارد زي اللي بيحصل لما تقابل حد مشفتوش من زمن يدوب تلسم عليه في السريع بعدها تنطلق ..

وطول ما أنا مروح عمال أفتكر مواقف وذكريات ليهم ولناس تانية قابلتهم في حياتي منهم اللي أختفوا خالص ومنهم اللي بيظهروا من وقت للتاني ؟؟
ومين تاني أحواله اتغيرت كدا ؟؟
وبقول لنفسي مين من اللي أعرفهم دلوقتي ممكن اقلبه أدام لو أتسع لينا العمر .. وتكون أحواله أتغيرت كدا ..؟؟
وهل لو أتقابلنا هيكون لقاء دافئ وبنفس الروح الجميلة دي ؟؟؟







17 comments:

آخر العنقود said...

جميلة قوى اللقاءات دى فعلا وخصوصا لو اشخاص كان ليك معاهم ذكريات وايام جميلة
عشان كده حسيت بدفئ اللقاء وحلاوته
هيا دى المعانى الجميل اللى عمرها ماتتغير مهما طال البعد

ربنا يكرمك ويجمعك دائما بمن تحب
دمت بخير وود

دكتور حر said...

أنا برضه بقول انك اتغيرت عن زمان

:)))

قلمي الحر said...

بتبقى حاجة جميلة جدا لما تشوف ناس من زمان مش شفتهم وخصوصا لو كنت بحبهم
بيبقي احساس تحفة وبنحس فيه بالصدق
ربنا يبسطك كمان وكمان

عروسة ننوسة said...

ما اجمل الذكريات....فعلا احساس جميل جدا لما الواحد بيقابل حد ما شفهوش من فترة طويلة ساعتها بيحس باشتياق وحنين للماضى والذكريات....احيك على طريقة كتابتك السلسه

Famy Qandil said...

:)

سبحان الله
^_^
الحمد لله ان النادى ترك فيك مش مجرد بصمة في حياتك
ذكريات جميلة تنعش ذاكرتك بيها

ليك تاج عندى
ياريت تستلمه من المدونة

§a§a said...

فعلا الذكريات بتكون جميله جدا وخاصه لما تون مع اضخاص جديرين بالصداقه


تحياتى

break said...

بجد اجمل حاجة فعلا انكوا مسلتموش ومشيتوا زى العادى
لا اتفقتوا تتقابلوا وهتتقابلوا

ان شاء الله تقابل كل الناس اللى كانوا فى حياتك واختفوا

:)

واصطنعتك لنفسي said...

عارف بيجيلنا وقت كده وتجيلنا نوبة حنين

بنبقي بنتأثر أوي بالعلاقات الإنسانية
ونبدأ نركز أوي في علاقتنا بمن كانوا حولنا ..وبمن حولنا

العلاقات الإنسانية ده بحر عميق اوي.أوي
أكيد كانت لحظات جميلة

إيمان

واصطنعتك لنفسي said...

يا ريت تشرفني بزيارة في مدونتي المتواضعة الجديدة

أحاسيس أبية

http://abeyia.blogspot.com/

إيمان

Selfmeaning said...

احلى حاجة انك تقابل حد من الطفولة

اكيد بتفرق معاك كتير

خصوصا ان دلوقتى من كتر هموم الدنيا

الواحد بينسى انه عايش

و ربنا يسعدك اكتر و اكتر

و ترجع تانى زى زمان

و بلاش تفكير كتيييييييييييييييييييير

سمـــر مــاهر said...

ربنا يديم صداقتكوا

الصداقه اللى بجد اروع حاجه فى الدنيا
اهم حاجه انك متسيبهوش بعض تانى
ومتبعدوش
استغلوا اللى حصل فى انكوا ترجعوا الصداقه تانى

سوووكا said...

انت طيب يامحمد

ربنا يسعدك دايما

Anonymous said...

مش هقدر أقولك انك اتغيرت عن زمان
لاني أصلا أنا مش شفتك زمان
بس الي أنا واثقة منه انم حد بجد طيب وجميل قوي من جوه
شيماء عادل

مـ~ـاجدولين said...

ايوه يا محمد اتغر
شيماء قطعتك مدح:)

جميل اللقاءات هذه
واجمل مافيها لما تسألهم اتغيرت؟
لأنه فعلا بنتغير

شكلا وطباعا

تائهة فى أرض الأحلام said...

أحيانا كتيرة بقيت اشعر ان خلاص اللقاءات الدافئة والبعيدة عن المصالح وروقان البال فى قعدات الاصحاب والنوادى وغيرها
اختفت من الوجود خلاص

بس كويس ان اثبت لى انها لسه نادة ومااختفتش خالص

تحياتى لك

Ana keda said...

نفسى اقابل ناس كتير اوى

وبتيجى صدف بحتة

نفسى اقابل ناس اعرفهم من ايام المدرسة

حتى لو اتغيرت حافظ على الى اتبقى وبلاش نبرة يا ريت دى

مدونتك حلوة على فكرة

Anonymous said...

و انا كمان رايي انك مبقيتش مرح زي زمان